Hoe pakt de politiezone Charleroi haar noodcommunicatie aan?

David Quinaux, eerste hoofdinspecteur bij de politiezone Charleroi

ZP CHARLEROI ASTRID

David Quinaux is eerste hoofdinspecteur, woordvoerder en community manager van de politiezone Charleroi. Aangezien hij ook directeur informatie is van de stad Charleroi als het over noodplanning gaat, praat hij met ons over de communicatie van de politiediensten op het terrein.

David Quinaux ZP Charleroi

Jullie maken gebruik van de diensten van ASTRID. De gsm is dus niet klaar om de plaats van een radio in te nemen?
Nee, inderdaad. Met ASTRID kunnen we een hele groep medewerkers bereiken: we kunnen snel schakelen tussen gespreksgroepen.

In welke situaties komt dat vooral van pas?
Als er een ploeg tussenbeide komt bij een diefstal met daders die gevlucht zijn, dan zal ze niet de normale gespreksgroep gebruiken waarmee het personeel van de hele zone werkt. Ze zal overschakelen naar Alarm 3 en de ploegen die versterking bieden zullen ook naar die gespreksgroep overschakelen om in een gesloten circuit te kunnen werken. Hetzelfde bij een ramp. Het is een communicatiekanaal dat bestemd is voor crisissituaties.

Is dat een belangrijk element?
Ja, die groepen maken het mogelijk om een bepaalde gebeurtenis te beheren. De collega’s die niet aan die opdracht werken, gaan gewoon door met hun werk in de algemene gespreksgroep.

Hoe werkt u zelf?
Ik heb drie Blue Light Mobile-simkaarten: één in mijn gsm, één in mijn tablet op het terrein, en één in een 3G-sleutel op mijn draagbare PC, ook op het terrein.

Wat is de toegevoegde waarde van Blue Light Mobile?
Het systeem geeft prioritaire communicatie als een netwerk verzadigd is, wat snel gebeurt bij rampen. De inzet is ook groot: het gaat om mensenlevens.

Met welk lokaal dispatchingsysteem werken jullie?
We gebruiken de Dispatch/N en /S, dat zijn dispatching-oplossingen op afstand die Line Connected Terminals worden genoemd. Charleroi heeft er namelijk voor gekozen om zelf zijn ploegen het terrein op te sturen. Na een analyse bleken de Dispatch/S en /N het best te voldoen.

ZP CHARLEROI ASTRID

Wat zijn hun specificaties?
Met de Dispatch/S (voor Solo) is het mogelijk om zowel interventies als evenementen op te volgen, de logdata van de ploegen, de gegevens die met de status van de ploegen op het terrein te maken hebben, enz. De Dispatch/N (voor NetViewer) heeft minder mogelijkheden. Elke politiezone (of dienst) heeft de mogelijkheid gekregen om een Dispatch/N aan te kopen die gesubsidieerd werd door de federale overheid. Maar gezien de beperkte functies is die eerder geschikt om in te zetten bij minder kritieke evenementen.

Hoe gebeurt het beheer van de communicatie?
De politiezone Charleroi heeft een lokaal communicatiecentrum dat de ploegen op het terrein aanstuurt en voornamelijk informatie doorkrijgt van het CIC van Henegouwen voor dringende interventies. We hebben ook een CCCOM (een gemeentelijk crisiscentrum) met de verschillende disciplines die bij de noodplanning betrokken zijn als er een gemeentelijk rampenplan in werking treedt. Er zijn vaste radio’s beschikbaar om de ploegen en betrokken diensten te coördineren. De ASTRID-diensten zijn ideaal om die communicatie te beheren.

Newsletter background
E-zine ontvangen

Schrijf u in op ons e-zine en blijf op de hoogte.
Die ontvangt u in uw mailbox.

switch achtergrond
SWITCH 45 cover ASTRID
SWITCH Magazine

Viermaal per jaar ontvangt u ons gratis magazine in de bus boordevol nieuws over de ASTRID-diensten en de ervaringen van hulpdiensten.