Geoportal dispatch

Kenmerken

De centra die de noodoproepen ontvangen, berusten op computerondersteunde meldkamertechnologie, ook wel computer aided dispatching genoemd (CAD).

dispatching ASTRID

De meldkamers ontvangen, identificeren en verdelen de 112/101 noodoproepen en zorgen voor de opvolging van de gemelde incidenten volgens vooraf uitgewerkte scenario’s of protocollen. De call-takers en dispatchers doen dat met behulp van multifunctionele werkstations waarin informatica, radiocommunicatie en telefonie volledig geïntegreerd zijn. Met dat polyvalente hulpmiddel groeit de meldkamer uit tot de bondgenoot van de ploegen op het terrein.

Enkele functies van een provinciale meldkamer:

  • Oproepbeantwoording met invoering van de gegevens van de oproeper
  • Invoeren van incidentgegevens
  • Weergave van aanvullende gegevens op basis van de plaats van het incident
  • Toepassing van protocolakkoorden
  • Oproepen opnieuw beluisteren
  • In- en uitloggen van ploegen
  • Keuze van ploegen op basis van beslissingsondersteuning
  • Toewijzing van opdrachten en opvolging van de ploegen
  • Versturen van incidentinformatie naar de ploegen
  • Berichten versturen
  • Raadpleging van interne en externe databanken
  • Rapporten aanmaken
  • Positiebepaling van ploegen en incidenten met visuele ondersteuning (GIS)
  • Route planner (GIS)
  • Definiëren en samenstellen van ploegen
  • Diverse kaartbronnen raadplegen

ASTRID ontwikkelde diverse diensten om gegevens uit de CAD-databanken van de provinciale meldkamers in real-time te versturen naar externe platformen die door verschillende disciplines worden beheerd. 

Releases

Net zoals bij andere software verschijnen van de CAD-software (Computer Aided Dispatching) geregeld nieuwe versies. ASTRID zorgt er via haar onderaannemers voor dat de meldkamersoftware stelselmatig up-to-date wordt gehouden. Wanneer meldkamers vragen of opmerkingen hebben over de hardware of software, kunnen ze altijd bij het ASTRID Service Centre terecht. Het hele jaar door actualiseren leveranciers de software in opdracht van ASTRID. De vernieuwingen worden gebundeld in software-releases die in alle meldkamers worden uitgerold. Dit gebeurt in nauw overleg met de gebruikersorganisaties.

Header dispatching

Kaartgegevens

Cartografische gegevens veranderen bijna constant. De houdbaarheidsdatum van een kaart is dus zeer kort. ASTRID werkt samen met het NGI (Nationaal Geografisch Instituut) voor het up-to-date houden van het stratennetwerk. Het NGI kan ook op aanvraag straten intekenen die niet altijd aanwezig zijn op commerciële kaarten, bijvoorbeeld op privéterreinen zoals campings, parken, ziekenhuizen … Op vraag van de hulp- en veiligheidsdiensten worden de kaarten aangevuld met specifieke gegevens zoals gasleidingen. Per jaar voert het NGI meerdere updates van de kaarten uit. Daarnaast beschikken alle meldkamers over het kaartenportaal GeoPortal.

Meer over ASTRID

ASTRID radio's

Raamovereenkomst voor eindapparatuur

Als u toestellen uit de raamovereenkomst wilt aankopen bij een leverancier, hoeft u zelf geen overheidsopdracht meer uit te schrijven.

can we help you?

Uw persoonlijke ASTRID-adviseur

Wie nood heeft aan gespecialiseerd advies, kan steeds bij zijn ASTRID-adviseur terecht. ASTRID-adviseurs zijn elk verantwoordelijk voor een regio en/of discipline.

Abonnementen en tarieven ASTRID

Abonnementen & tarieven

Als u een radio, pager of ander toestel wilt gebruiken op het ASTRID-netwerk, dan moet u een contract sluiten voor een jaarlijks abonnement bij ASTRID