Dispatching Montgomery in het nieuw

ZP montgomery

De politiezone Montgomery is een van de drukkere zones van het land. De dispatching, het hart van de zone, werd onlangs volledig vernieuwd. ‘Vooral ergonomisch is de winst groot’, zegt Caroline Lanni, hoofd van de dispatching. ASTRID hielp mee om de vernieuwingsoperatie zo vlot mogelijk te laten verlopen.

ZP montgomery ASTRID

De politiezone Montgomery omvat de Brusselse gemeenten Etterbeek, Sint-PietersWoluwe en Sint-Lambrechts-Woluwe. ‘Op ons grondgebied van ongeveer 20km2 wonen bijna 150.000 mensen’, zegt Caroline Lanni. ‘Veel volk op een kleine oppervlakte dus. Een deel van de zone is heel stedelijk, een ander deel is veel residentiëler, met villawijken, parken en een stuk Zoniënwoud. De zone grenst aan de Europese wijk en het Jubelpark. Je hebt hier veel bedrijven, maar ook het universitair complex van de UCL. Sint-Pieters-Woluwe heeft 180 hectare groen en herbergt het grootste sportcomplex van Brussel.’ Om de zone in goede banen te leiden zijn in principe 599 mensen voorzien. 560 van die plaatsen zijn ingevuld

Wat was precies de aanleiding voor de vernieuwing?
Caroline Lanni: ‘In de eerste plaats de ergonomie. Onze dispatchers hebben shifts van twaalf uur, dus ergonomisch meubilair is geen overbodige luxe. We hebben nieuwe tafels besteld met elektrische systemen, waaraan de dispatchers zowel zittend als staand kunnen werken. De opstelling van de tafels maakt het ook mogelijk om in twee driehoeken te werken: de dispatcher, zijn collegadispatcher en de calltaker. Op die manier kunnen de teamleden vlot informatie uitwisselen.’ ‘Alle tafels zijn ook gericht naar de cameraschermen. We hebben 138 camera’s op het grondgebied, en de dispatchers moeten die schermen constant kunnen zien. Vanaf hun werkstations kunnen ze ook de camera’s sturen om de gebeurtenissen op afstand te volgen voor ze een patrouille ter plaatse sturen.’

ZP Montgomery

De vernieuwing werd blijkbaar in een recordtempo uitgevoerd.
‘In drie dagen tijd, van 14 tot 17 september 2020, moesten we de dispatchingsruimte volledig leegmaken, schoonmaken en opknappen. Toch goed voor een oppervlakte van 156 m². We hebben de hele verdieping opengelegd om nieuwe lijnen te installeren en de kabels direct uit de vloer naar de werkposten te brengen. 72 uur was krap, maar we hebben het gehaald.’

Ook het Field Intervention Team (FIT) van ASTRID werd ingeschakeld.
FIT-engineer Jean-Philippe Dor: ‘De ASTRID-apparatuur zelf werd niet vernieuwd, maar ze valt wel onder onze verantwoordelijkheid. Voor de verhuis heeft de zone Montgomery daarom onze hulp ingeroepen om onze apparatuur veilig te demonteren en later weer in werking te stellen. Om alles vlot te laten verlopen, hadden we ons van beide kanten goed voorbereid (inclusief de leveranciers, aangezien de werkposten onder een onderhoudscontract vallen), en dat was te merken: de samenwwerking verliep heel vlot.’

En de dispatching bleef tijdens de operatie gewoon doorwerken?
‘Uiteraard. Tijdens de drie dagen van de vernieuwingsoperatie zijn de dispatchers verhuisd naar het CIC van Brussel-Hoofdstad. Het werk kon dus blijven doorgaan, maar het was natuurlijk even aanpassen. Alleen al daarom waren ze blij dat de operatie zo vlot was verlopen.’

Eind goed, al goed dus.
Caroline Lanni: ‘We zijn in elk geval meer dan tevreden over onze samenwerking met ASTRID. Ze waren continu beschikbaar vanaf de voorbereiding tot de voltooiing van de renovatie. Heel stipt en efficiënt. En alles met de glimlach, wat ervoor heeft gezorgd dat we ondanks de tijdsdruk toch aangenaam konden werken.’ ‘Maar de vernieuwingsoperatie is nog niet voorbij. Nu de werkvloer gemoderniseerd is, komt er binnenkort aan de achterkant van de dispatching een volledig glazen crisiscentrum. Over een paar maanden veranderen we dan het hele systeem van bewakingscamera’s en maken we van de gelegenheid gebruik om een videowall te installeren. De offertefase is zopas afgesloten.’

Coronavirus  © Vincent Kalut - Photo News

FIT

Het Field Intervention Team (FIT) van ASTRID voert interventies uit op het terrein: in de kazernes en hoofdkwartieren van de gebruikers, maar ook in de basisstations van ASTRID zelf. Het komt in actie als er ergens een probleem opduikt waarvoor niet onmiddellijk een oorzaak of een oplossing te vinden is. Op een hoogtechnologisch systeem als dat van ASTRID zijn voorvallen of storingen immers niet altijd makkelijk te duiden. In die gevallen gaat het FIT-team ter plaatse om de situatie samen met de betrokkenen te analyseren, zodat er een oplossing kan worden gevonden. Het FIT-team voert metingen en analyses uit in het werkgebied van de gebruikers, maar bijvoorbeeld ook in basisstations of in de technische ruimtes van CIC’s. Gebruikers die een tussenkomst vragen, komen terecht bij het ASTRID Service Centre. Als het ASC een materieel probleem detecteert, stuurt de leverancier een technicus ter plaatse om het defect te herstellen. Als het probleem echter niet precies kan worden geïdentificeerd, dan geeft het ASC het dossier meteen door aan het FIT, of het nu gaat om een probleem met dekking, radio, pagers, LCT of CAD.

Meer informatie

ASTRID radio's

Raamovereenkomst voor eindapparatuur

Als u toestellen uit de raamovereenkomst wilt aankopen bij een leverancier, hoeft u zelf geen overheidsopdracht meer uit te schrijven.

can we help you?

Uw persoonlijke ASTRID-adviseur

Wie nood heeft aan gespecialiseerd advies, kan steeds bij zijn ASTRID-adviseur terecht. ASTRID-adviseurs zijn elk verantwoordelijk voor een regio en/of discipline.

Abonnementen en tarieven ASTRID

Abonnementen & tarieven

Als u een radio, pager of ander toestel wilt gebruiken op het ASTRID-netwerk, dan moet u een contract sluiten voor een jaarlijks abonnement bij ASTRID

Newsletter background
E-zine ontvangen

Schrijf u in op ons e-zine en blijf op de hoogte.
Die ontvangt u in uw mailbox.

switch achtergrond
SWITCH 36
SWITCH Magazine

Viermaal per jaar ontvangt u ons gratis magazine in de bus boordevol nieuws over de ASTRID-diensten en de ervaringen van hulpdiensten.