Ook buitenlanders in België gelokaliseerd via AML

AML ASTRID

Sinds kort werkt plaatsbepaling via AML-technologie op Belgisch grondgebied ook voor buitenlandse telefoonnummers zonder extra roamingkosten. Daarmee loopt België voorop in Europa.

De technologie van AML (advanced mobile location) zit vandaag standaard ingebouwd in alle smartphones met Android of iOS als besturingssysteem. 99,9% van de smartphones is er dus mee uitgerust. Hoe werkt AML? De telefoon herkent de noodnummers 100, 101 en 112. Als er een oproep naar een van die nummers vertrekt, wordt er automatisch een technische sms gratis meegestuurd die informatie bevat over de exacte coördinaten van de oproeper. De sms die bij de telecomprovider terechtkomt, wordt doorgestuurd naar ASTRID en vertrekt van daaruit naar de calltaker die de informatie ziet verschijnen op een display in de noodcentrale. De locatiegegevens via AML worden pas gestuurd naar de noodcentrales wanneer je naar de noodnummers 112 of 101 belt. Deze locatiegegevens zijn enkel bedoeld om het incident sneller te lokaliseren en worden niet bijgehouden door de provider of door de nooddiensten.

Enkel voor Belgen?
‘Vier jaar geleden zijn we in België actief AML beginnen gebruiken voor de plaatsbepaling van noodoproepen’, zegt Peter Gerber, hoofd van het team dat instaat voor de CAD-systemen. ‘Vroeger waren we afhankelijk van LBS (Location Based Services) en konden we de positie enkel afleiden van de zendmast vanwaar het signaal werd gestuurd. Maar dan zaten we nog met een radius van 10 km. Met AML kunnen we de locatie op 3 tot 7 m nauwkeurig bepalen. Een grote vooruitgang dus! In 2019 hebben we zo 4,5 miljoen AML-posities binnengekregen.’

Toch zat er nog een belangrijke lacune in het systeem: de plaatsbepaling werkte enkel voor oproepen vanaf een Belgisch gsm-nummer. Peter: ‘Als een buitenlander in België het noodnummer belde, herkende de telefoon dat en werd de SMS niet eens verstuurd (. En dan ging die informatie hopeloos verloren. Nochtans is het net voor die groep extra nuttig omdat ze vaak moeilijk kunnen beschrijven waar ze zich precies bevinden.’

Te gast
Het Verenigd Koninkrijk begon in 2017 als eerste met een proefproject om het probleem op te lossen. De technische sms wordt daar niet naar een kort sms-nummer gestuurd, maar naar een normaal gsm-nummer met landcode, zodat het ook voor buitenlandse abonnees zou werken. Maar dat levert een probleem op: de provider rekent voor die technische sms roamingkosten aan waarvoor de oproeper geen toestemming heeft gegeven.

In België werd aan een andere oplossing gewerkt. De sms-centrale van het land waar de bezoeker te gast is, moet voor AML-berichten het gastgebruik van buitenlandse nummers herkennen zodat die niet naar het land van herkomst gaan. Om dat mogelijk te maken hebben Proximus, Orange en Base nu een alias op hun normale sms-centrale gemaakt waarmee AML-berichten gratis op hun bestemming raken.

Intussen kreeg ook de AML-software van Android wereldwijd een update. Die weet nu dat België dit ondersteunt en zal ook voor buitenlandse simkaarten het AML-bericht gratis versturen. Een update is voorbereid voor de iPhones, maar over de precieze timing is nog niets bekend.

Sterk resultaat
‘Inmiddels zijn alledrie de netwerken aangepast. Dat is het resultaat van een intense en constructieve samenwerking tussen alle providers. Vandaag kunnen we met fierheid zeggen dat we het eerste land in Europa zijn waar AML (op Android) ook voor buitenlandse nummers werkt zonder roamingkosten.’

‘We zijn bijzonder verheugd dat de Belgische operatoren een manier gevonden hebben om roaming AML gratis te maken. We zijn zelf al meer dan vijf jaar bezig om AML in heel Europa ingang te doen vinden bij de verschillende diensten en instanties. Dat is intussen in heel wat landen gelukt. Dit unieke Belgische project is weer een belangrijke stap vooruit die we grotendeels te danken hebben aan de goodwill en de kunde van de commerciële telecomspelers, in het bijzonder van Orange Belgium. Daar zijn we hen heel dankbaar voor. Ik ben er zeker van dat ook operatoren in andere landen het Belgische voorbeeld zullen volgen.’

Gary Machado
Gary
Machado
Executive Director EENA (European Emergency Number Association)

‘Het zal een groot verschil maken als we ook buitenlandse oproepers via AML kunnen lokaliseren’, bevestigt Johny Verfaillie van de noodcentrale West-Vlaanderen. ‘In onze provincie krijgen we vaak te maken met buitenlandse toeristen die naar de Belgische kust komen en onze hulp inroepen. Maar op het strand zelf zijn er niet altijd zichtbare referentiepunten en bovendien heet de dijk in bijna elke kustgemeente ‘Zeedijk’. Ook de uitspraak met Franse of Duitse tongval is niet altijd makkelijk te begrijpen. Hetzelfde geldt voor de oproepen van buitenlandse vrachtwagenchauffeurs die van of naar de haven van Zeebrugge rijden, of onderweg zijn naar Calais en zo onze provincie doorkruisen. Voor hen is het vaak nog moeilijker om een exacte locatie door te geven. Alle snelwegparkings en afritten lijken op elkaar en het principe van de kilometerpalen kennen ze niet altijd. Onze calltakers zijn er natuurlijk op getraind om door te vragen tot ze genoeg informatie hebben en indien nodig houden ze de oproeper ook aan de lijn tot er hulp ter plaatse is. Maar met een exacte plaatsbepaling zullen we ook bij deze oproepen tijd winnen en dus sneller kunnen helpen.’

johny verfaillie
Johny
Verfaillie
Clustermanager noodcentrale 112 West-Vlaanderen
Newsletter background
E-zine ontvangen

Schrijf u in op ons e-zine en blijf op de hoogte.
Die ontvangt u in uw mailbox.

switch achtergrond
SWITCH 36
SWITCH Magazine

Viermaal per jaar ontvangt u ons gratis magazine in de bus boordevol nieuws over de ASTRID-diensten en de ervaringen van hulpdiensten.